10 jaar succesvolle samenwerking tussen IJsselland Ziekenhuis en Albron

 

Wat startte met het inwinnen van advies bij de bouw van een nieuwe keuken in het IJsselland Ziekenhuis, heeft geleid tot een intensieve samenwerking tussen IJsselland Ziekenhuis en Albron. Deze week vieren we dit jubileum met lunchtafels voor collega’s.

Albert van Wijk, voorzitter Raad van Bestuur IJsselland Ziekenhuis vertelt over de samenwerking:

"Voor IJsselland Ziekenhuis is de sleutel tot succesvolle samenwerking met Albron eenvoudig: ontzorging en samenwerken met een partner die écht begrijpt wat nodig is op het gebied van voeding in de zorg. Het is een waardevol partnerschap en een sterk geloof dat samen sterk is, waarbij het samenbrengen van de expertise van Albron én de expertise die we zelf hebben daadwerkelijk meer is dan de twee losse delen.”

De visie op voeding die Albron destijds opstelde, met ontwerp van een compacte keuken waar dagelijks vers gekookt wordt, is geïmplementeerd en de samenwerking is in de jaren die volgden verder uitgebreid. Albron beheert nu alle eet- en drinkvoorzieningen in het ziekenhuis – patiëntenvoeding, personeelsrestaurant, banqueting en bezoekersrestaurant IJsselplein – inclusief de aansturing van de facilitaire medewerkers die in dienst zijn van het ziekenhuis.

De ontwikkeling van lekker en verantwoord eten en drinken dat een bijdrage levert aan vitaliteit en herstel, gaat door. Dit jaar hebben de chefs van IJsselland Ziekenhuis en Albron het culinaire aanbod in het ziekenhuis vernieuwd. Het totale dagmenu is rijker aan eiwitten, bevat meer groenten en heeft een uitgebreider vegetarisch assortiment. Ook is de International Dysphagia Diet Standardisation Initiative (IDDSI) geïmplementeerd, met als doel om eten en drinken veiliger te maken voor mensen met kauw- en slikproblemen. Verder volgen facilitaire medewerkers regelmatig Albron-vaktrainingen. Dat zijn verschillende e-learningmodules, zoals Voeding- en dieetleer, Ondervoeding en IDDSI, maar ook workshops, waaronder Omgaan met smaakverandering bij oncologiepatiënten.  

Carla Reitsma, locatiemanager van Albron en lid van het facilitair managementteam IJsselland Ziekenhuis, is blij met de samenwerking binnen het ziekenhuis:

“Samen sta je sterk. Met mijn team van Albron- en ziekenhuismedewerkers zorg ik dagelijks voor lekker en gezond eten en drinken voor patiënten, medewerkers en bezoekers. Hiermee kunnen we het verblijf en het werken in het ziekenhuis net een beetje aangenamer maken. Hoe mooi is dat! Achter de schermen werken we samen met diëtisten, logopedisten, verpleging en artsen. Zo levert ieder vanuit zijn specifieke kennis en ervaring een bijdrage.”

De samenwerking tussen Albron en IJsselland Ziekenhuis blijft zich de komende jaren vanzelfsprekend richten op kwaliteit, innovatie en het welzijn van de patiënten en het personeel.