Resultaten tevredenheidsonderzoek.
Met kleine aanpassingen sluit het Spoedplein nog beter aan op de bezoekerswensen.
In het IJsselland Ziekenhuis zijn de huisartsenspoedpost (HAP) en Spoedeisende Hulp (SEH) verbouwd tot één Spoedplein. Deze verbouwing was een mooi moment om patiënten in de wachtkamer te vragen of ze tevreden zijn en wat er beter kan. Hoe is de aankomst? Hoe ervaren bezoekers de wachttijd? Het onderzoek leverde waardevolle verbeterpunten op. Een aantal veranderingen zijn al doorgevoerd op het Spoedplein.
Voor het onderzoek zijn 71 mensen bevraagd over hun ervaring op het Spoedplein. Onderzoeker Floortje Hoogstede evalueerde de totale patiëntreis om te achterhalen hoe de beleving is, van binnenkomst tot weggaan. Het goede nieuws: de ondervraagden ervaren op het Spoedplein weinig schotten tussen de eerstelijns- en tweedelijnszorg. Dat was precies de reden om de samenwerking tussen de HAP en SEH verder te versterken. Het is mooi om terug te horen dat patiënten dit ook zo ervaren!
Aangepaste bordjes
Respondenten geven verder aan dat ze het Spoedplein soms moeilijk kunnen vinden. Op het hele terrein van het IJsselland Ziekenhuis is de ‘signing’ daarom vervangen, van de slagboom tot aan het parkeerterrein. Ook binnen is de bewegwijzering aangepast. Hierbij zijn ‘SEH’ en ‘Huisartsenpost’ vervangen door ‘Spoedplein’. Bij de ingang van het Spoedplein is bovendien een verlicht bord geplaatst. Om rekening te houden met omwonenden is dit licht niet heel fel.
Verbeteringen in de wachtruimte
De wachtruimte ervaarden de ondervraagden soms als klein en oncomfortabel, maar over het algemeen zijn ze tevreden. Enkele aanbevelingen zijn direct aangepakt. Zo staat er in de overloopwachtkamer nieuw, comfortabel meubilair, met dank aan de Stichting Vrienden van het IJsselland. Verder is in de hoofdwachtkamer een kast geplaatst met oplaadpunten voor de mobiele telefoon. Handig voor bezoekers die onverwacht voor langere tijd acuut hun huis hebben moeten verlaten. Er komt nog een kinderhoek met een speeltoestel.
Informatie als ‘wachtverzachter’
De ondervraagde patiënten geven aan dat ze voldoende informatie kregen over het zorgproces. Ze hebben begrip voor de lange wachttijden, maar missen soms wel een update of uitleg. Halverwege 2024 kunnen bezoekers daarom via beeldschermen in de wachtkamer passende informatie lezen.