Veel gestelde vragen

over toestemming uitwisseling medische gegevens

U komt nu of in de toekomst mogelijk in contact met nieuwe zorgverleners of ziekenhuizen. Met uw toestemming kunnen wij hen informeren over uw gezondheidssituatie en behandeling. Uw toestemming is bijvoorbeeld van belang: 

  • als uw arts wil overleggen met collega’s buiten het IJsselland Ziekenhuis, of
  • als u een second opinion wilt.

Toestemming voor uitwisseling van uw medische gegevens kunt u zelf geven in Mijn IJsselland.

Vraag en antwoord

Toon alle antwoorden
Verberg alle antwoorden
  • Uw toestemming kunt u zelf vastleggen in Mijn IJsselland:
    • ga naar “Mijn gegevens”
    • daarna naar “Mijn toestemmingen”.
    • Kies bij Zorgplatform: “Akkoord, ik geef toestemming”.

Ook de receptie, de polikliniek of uw behandelend arts kunnen u de vraag voorleggen. Dan registreren zij uw keuze in uw patiëntendossier. Als u niets doet, blijft uw toestemming staan op: “Niet akkoord, ik geef geen toestemming”.

Voor kinderen tot 12 jaar kunt u als ouder/voogd toestemming geven. Voor kinderen van 12 tot 16 jaar geldt dat zowel ouder/voogd als het kind toestemming moet geven. Wanneer hiervoor het patiëntenportaal wordt gebruikt, moet er worden ingelogd met het DigiD van het kind.

Dit wordt meteen in het systeem verwerkt.

Vanaf dat moment mogen uw medische gegevens elektronisch beschikbaar worden gesteld aan zorgverleners, die betrokken zijn bij uw behandeling, in een andere zorginstelling.

Alleen zorgverleners die bij uw behandeling betrokken zijn, kunnen en mogen deze gegevens raadplegen.

Ja, dit is een wettelijke eis. Het systeem houdt bij wie en wanneer welke gegevens heeft geraadpleegd.

De uitwisseling van uw medische gegevens voldoet aan strenge (wettelijke) veiligheidseisen.
Dit wordt regelmatig gecontroleerd.

  • Alleen bevoegde personen krijgen toegang.
  • Bovendien zijn wij verplicht om bij te houden wie, wanneer, welke gegevens heeft geraadpleegd.

Als uw behandeling dit vereist, mogen de medische gegevens toch worden uitgewisseld.

Neem contact op met de medewerkers van Patiëntenvoorlichting via 010 258 5137.
Zij geven u nadere instructies.

Uw toestemming blijft geldig tot het moment waarop u dit wijzigt of laat wijzigen.

Ja, u kunt dit ieder moment zelf aanpassen in Mijn IJsselland of laten aanpassen.

Dan zijn al uw medische gegevens niet meer beschikbaar voor andere zorgaanbieders. Wel kan het zijn dat zorgverleners in andere instellingen, waar u onder behandeling bent geweest, uw gegevens hebben geraadpleegd en (deels) hebben opgeslagen in uw dossier van de andere instelling. U heeft altijd het recht om gegevens uit dat dossier te laten verwijderen.

Dit is niet hetzelfde. U verleent toestemming per zorgaanbieder.

Ook voor dit doel kunt u in Mijn IJsselland toestemming geven.

Uw medische gegevens mogen alleen worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek als alle persoonlijke gegevens (zoals naam, adres, BSN, etc.) zijn verwijderd. De medische gegevens zijn dan niet meer te herleiden naar u als persoon.

U kunt contact opnemen met de afdeling Patiëntenvoorlichting van ons ziekenhuis. Ze zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.30 - 16.30 uur.

Naar boven