De veiligheidscoördinator van het IJsselland Ziekenhuis geeft hieronder antwoord op een aantal essentiële vragen rondom de werking van het Transmuraal Incident Melden.
- Hoe kan ik een melding maken?
-
- ZorgDomein aanklikken;
- Verpleging en Verzorging aanklikken;
- Ga naar het submenu Overige Zorgvragen;
- Klik TIM aan: brief met de meest essentiële vragen zichtbaar;
- Beantwoord de vragen en verzend de brief.
- Moet ik de patiënt informeren over iedere melding die ik maak?
-
TIM werkt hetzelfde als VIM. Dus hoe u in de praktijk met VIM om gaat, zo gaat u ook met TIM om. Volgens de WKKGZ dient u melding bij de patiënt te maken en een aantekening in het dossier te maken. De laatste gebeurt automatisch doordat de melding wordt toegevoegd aan het dossier van de patiënt.
- Waarom moet ik patiëntgegevens prijsgeven?
-
Als processen niet goed lopen kan dat verschillende redenen hebben. Om de oorzaak te achterhalen is het belangrijk te weten wanneer iets is gebeurd en met welke patiënt. Dan kunnen betrokkenen in het eigen dossier oorzaken terug vinden en daadwerkelijk verbeteringen doorvoeren.
- Is het voldoende om te melden?
-
Als zaken direct opgelost moeten worden, is het belangrijk ook contact op te nemen met de betrokken zorgverlener. TIM zorgt voor structurele, houdbare oplossingen voor de langere termijn. Daarom is het belangrijk incidenten te melden.
- Kunnen medisch specialisten ook melden?
-
Jazeker kan dat, zij melden via eenzelfde meldingsformulier. Beide formulieren komen terecht in hetzelfde meldingssysteem en worden door dezelfde TIM Commissie opgepakt en besproken.
- Hoe veilig is melden eigenlijk?
-
Heel veilig. Er is gekozen voor een beveiligde cloud oplossing en juist die oplossing maakt het mogelijk TIM te ontwikkelen. Alleen de TIM commissie heeft toegang tot alle meldingen ten behoeve van het TIM systeem. Het dossier van de patiënt is, net als nu, enkel zichtbaar voor de eigen instelling.
Binnen het ziekenhuis bestaat al jaren een open meldcultuur en is al veel ervaring opgedaan met melden. Het systeem wordt nadrukkelijk niet gebruikt om disfunctioneren van medewerkers aan te tonen. Het incident staat centraal in de verbetering van het systeem en niet degenen die bij een incidentwaren betrokken.
- Wie zitten er in de TIM commissie?
-
De TIM commissie bestaat onder meer uit een regio apotheker, stafmedewerker beleid en kwaliteit, verpleegkundigen en coördinator huisartsen.
- Wat kan ik melden?
-
De IGZ zegt hierover: onbedoelde gebeurtenissen tijdens het zorgproces die tot schade aan de patiënt hebben geleid, hadden kunnen leiden of (nog) kunnen leiden.
Denk daarbij aan ontbrekende of onjuiste (medicatie)overdrachten, onjuiste producten/ diensten die zijn ingezet of andere zaken die een adequate zorgverlening aan de patiënt in de weg hebben gestaan.
- Voor meer informatie of feedback kunt u contact opnemen met:
-
Jannet Wapperom, coördinator huisartsen/ZorgDomein, e-mail: jwapperom@ysl.nl, telefoonnummer 010 258 5343
of
Annelouk Kok, business partner Kwaliteit en Patiëntveiligheid, e-mail: anneloukkok@ysl.nl, telefoonnumer 010 258 3068.